Jump to content

"Stolpersteine" in Hamburg and elsewhere


Fritz

Recommended Posts

Various Memorials

For a good ten years, an artist from the alternative scene has been busy in almost every German city. He has made a so-called Stolperstein to put into the pavement in front of every house, where someone, had been deported and murdered, either in Auschwitz or elsewhere. Each stone is square and of solid brass. It bears the name, date of birth and fate of each victim of those times.

The artist is Gunter Demnig, and he is funded or supported by local communities, where these "stones" have been placed. There has been very much publicity about these projects, whereas many citizens simply ignore these symbolic stones or pay little attention, apart from a few polical activists or perhaps the relatives of those victims.

Hamburg alone has now well over 5000 of these stones, and otherwise every major German city also has it*s share, including even smaller localities.

This is something you won't find in any other country worldwide. As Kaiser Wilhelm would have said, "Das gibt's nur in Deutschland, kein Volk dieser Erde macht uns das nach..."

Stolperstein is difficult to translate . Stolpern means to trip over something, Stein is stone, they are in fact, made of brass

More information can be found on this theme in Wikipedia. I have now seen that there are well over 60.000 of these stones all over Germany.

Shown are some typical examples in the illustrations following.

post-173-0-58162400-1468256493_thumb.jpg

post-173-0-08928400-1468256511_thumb.jpg

post-173-0-41858900-1468256535_thumb.jpg

post-173-0-37998000-1468256557_thumb.jpg

post-173-0-48157100-1468256575_thumb.jpg

post-173-0-52193500-1468256587_thumb.jpg

post-173-0-67211500-1468256613_thumb.jpg

post-173-0-19983100-1468256633_thumb.jpg

post-173-0-15390300-1481528095_thumb.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Just heard an article in the news. The city of Munich has no "Stolpersteine", and has not permitted any to be placed on public grounds before houses, etc. Officials of the the city have refused to comment on this.

The lastest on this is that no Stolpersteine may be laid on public ground, but there have since been a  number laid on private grounds.

image.thumb.png.329b9c1cece4aaa368a87e57e97dd1e2.png

image.thumb.png.df456d109eee58027dea383c6f31272f.png

image.thumb.png.6cfbca6c1396363b17d392c5572c53db.png

image.thumb.png.1680471fe2c4f809ab5747e924998d11.png

image.thumb.png.03b1cc11148df68f0481c4995972400e.png

Gunter Demnig in München, 2017

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Elfriede Lohse-Wächtler (born Anna Frieda Wächtler; December 4, 1899 – July 31, 1940) was a German painter of the avant-garde whose works were banned as "degenerate art", and in some cases destroyed, by the Third Reich. She was killed in a former psychiatric institution at Sonnenstein castle in Pirna under Action T4, a forced euthanasia program. Since 2000 a memorial center for the T4 program in the house commemorates her life and work in a permanent exhibition.

 

Elfriede Lohse-Wächtler grew up in a middle-class family, but left at the age of 16 to study at the Royal Arts School Dresden from 1915 to 1918 (fashion, then applied graphics). From 1916 to 1919, she also attended drawing and painting courses at the Dresden Art Academy. She came into contact with the Dresden Secession group 1919 and became part of the circle of friends around Otto Dix, Otto Griebel, and Conrad Felixmüller. Renting part of the studio of the latter near the Dresden city center she made a living with batiks, postcards and illustrations.

In June 1921 she married the painter and opera singer Kurt Lohse, following him to Görlitz in 1922 and in 1925 to Hamburg. The marriage was a difficult one and the couple separated several times in the following years. In 1926 Elfriede Lohse-Wächtler joined the Federation of female Hamburgian artists and art lovers, in 1928 she was able to participate in some exhibitions of the New Objectivity.

In 1929 she suffered a nervous breakdown because of financial and partnership difficulties and was committed to a psychiatric institution in Hamburg-Friedrichsberg. During the two months' stay she painted the Friedrichsberg heads, a piece of work consisting of about 60 drawings and pastels, mainly portraits of fellow patients. After her recovery and a final separation from Kurt Lohse (in 1926), she had a very creative phase. She painted numerous paintings of Hamburg's harbor, scenes from the life of workers and prostitutes, and pitiless self-portraits. But despite some exhibitions, sales, and smaller grants, she lived in grinding poverty.

Due to financial problems and increasing social isolation, she returned to her parents' home in Dresden by midyear 1931. When her mental state worsened her father admitted her to the state mental home at Arnsdorf in 1932. There she was diagnosed with schizophrenia. From 1932 to 1935 she was still creatively active, drawing portraits and creating arts and crafts. After Kurt Lohse divorced her in May 1935 she was incapacitated due to "incurable insanity".

After refusing to consent to a sterilisation she was denied the permission to go out of the hospital any more. In December 1935, she underwent a forced surgical sterilisation in the Dresden-Friedrichstadt women's hospital on the grounds of eugenicist policies. After this traumatic event she never painted again. In 1940 she was deported to the former psychiatric institution at Pirna-Sonnenstein (located in the Sonnenstein castle in Pirna), where, on July 31, she was murdered along with the majority of the other residents as part of the "euthanasia" program, Action T4. The official cause of death was "pneumonia with myocardial insufficiency". In the years of 1940 and 1941 a total of 13720 mainly mentally ill or handicapped people were gassed in this institution formerly well known for its humanistic traditions.

(Text and illustrations, wikipedia)

post-173-0-59029100-1481528217_thumb.jpg

image.png.050333b9dac618a0f1202f5c9d055e9c.png

image.png.0792889c76e2d456f3486fe7fac05925.png

post-173-0-78383600-1481528423_thumb.jpg

image.png.b4ae793e37f08b3f7edb58db1da574c3.png

post-173-0-25071200-1481528440_thumb.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hans Graf von Sponeck, Generalleutnant

Newly appointed Korps Commander of the XLII, ordered the retreat from the island of Kertch in January 1942, as superior Soviet forces landed there in their drive to relieve the city of Sebastopol.

On 23 January 1942, Sponeck was tried in front of the Court President Hermann Göring where he maintained that he had acted against orders, on his own initiative, in order to avoid the destruction of his division. He was found guilty of disobedience to a superior officer and given the death sentence. Adolf Hitler (on Manstein's proposal) commuted the sentence to seven years in prison. Sponeck was to serve as an example to those who disobeyed Hitler's new order not to retreat. Sponeck was imprisoned in the Germersheim Fortress.

Following the 20 July failed attempt to assassinate Hitler, Josef Bürckel, Gauleiter of Gau Westmark where Germersheim was located, pressed Heinrich Himmler, who was the Reich's Security Official, to have Sponeck executed in retribution for the assassination plot, even though the latter had no contact with the German military resistance.[10] Sponeck was executed on 23 July 1944.[citation needed] Sponeck was buried in Germersheim and no citations or speeches were permitted at his grave. After the war, Sponeck's remains were transferred to the Soldiers' Cemetery at Dahn in the Palatinate Forest.

 

In Bremen, Neue Vahr, a street was named after him, Graf-Sponeck-Straße

 

In 2007 a "Stolperstein" was laid in front of his former Service address in Bremen, Horn-Lehe. After recent research had revealed his alleged role in the treatment of Jews and civilians during the Russian campaign, it was decided in 2015 to remove the stone. Before this happened, the stone was removed by unknown persons.

 

In Germersheim the General-Hans-Graf-Sponeck-Kaserne and the Hans-Graf-Sponeck-Strasse were named after him. In 2015 the Kaserne was renamed Südpfalz-Kaserne.

 

In Neustrelitz, Villa, Parkstraße 3, is a memorial plate, where he lived from 1935-37.

post-173-0-61011200-1481606774_thumb.jpg

image.png.fe882dfa6e3e00fb3835a0c053d0643d.png

image.png.a7516107d3e132d893dc4575f018f718.png

image.png.e178c1900c80c7e3fc511fd5b2dea949.png

 

SponeckHansa.jpgimage.png.c2da9a79d51b913037e466863282db6f.png

Memorial in Germersheim

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Mein Vater war ein Offizier im besten Sinne der preussischen Tradition. Fairness und Integrität waren ihm als Soldat und Familienoberhaupt von entscheidender Wichtigkeit. Bei seinen Vorgesetzten galt er daher als unbequem, bei den Untergebenen als Vorbild. Mitmenschlichkeit und HumorHansGrafSponeck.jpg begleiteten sein Leben.

Meine Mutter erfuhr von der Hinrichtung meines Vaters durch das englische Radio. In diesen schweren Tagen des Juli 1944, verschwieg sie mir zunächst den Tod meines Vaters. In dem kleinen Ort Badenweiler, in dem meine Mutter und ich, nach der Verbannung aus Bremen, eine neue Heimat gefunden hatten, hänselten meine Freunde mich damit, dass sie mir zuriefen: "Dein Vater ist aufgehängt worden." Ich glaubte dies nicht. Sprach aber mit niemanden, auch nicht mit meiner Mutter, darüber. Schließlich nahm mich meine Mutter an einem warmen August Tag 1944 in ihre Arme und erzählte mir von der Erschießung meines Vaters. Nun kannte ich die Wahrheit und konnte weinen.

Meine Mutter und ich besuchten, so oft es erlaubt war, von Badenweiler aus meinen Vater in der Festung von Germersheim. Heute eine kurze Strecke von wenigen Stunden, war es in den Kriegsjahren eine lange und beschwerliche Zugreise. In der kleinen Zelle meines Vaters lag immer seine Bibel bereit. Wenige Augenblicke vor seiner Erschießung widmete er diese Bibel seinem Burschen. Sein Glaube an Gott hat ihm geholfen die Demütigung seiner Soldatenehre zu überwinden. Meine Mutter gab ihm Hoffnung durch ihre Liebe. Unglaubliche Zärtlichkeit erfuhr ich von meinem Vater in den kurzen Momenten unseres Zusammenseins. Von meiner Mutter wusste ich später, dass er über meine Zukunft besorgt war.

Am Standort der Erschießung vor der Festung von Germersheim am 23. Juli 1944 lehnte mein Vater die Augenbinde ab. Zu seinen letzten Worten gehörte: "Ich will meinem Gott in die Augen schauen und sterben in der Hoffnung auf ein besseres Deutschland."

Mein Vater ist immer mein Vorbild gewesen. Meine Schulzeit in Salem hat mich weiter gestärkt, an die Richtigkeit dieses Vorbilds zu glauben. Das Schicksal meiner Familie, besonders der Tod meines Vaters, haben mir den eigenen Weg vorgegeben. 'Dem Frieden dienen, Konflikte verhindern' ist daher ein wichtiges Motto in meinem Leben geworden, dem ich in über 30 Jahren Dienstzeit in den Vereinten Nationen praktischen Ausdruck geben konnte.

Hans-Christof Sponeck im August 2006


  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Translation:

My father was an officer in the best sense of Prussian Tradition. Fairness and integrity were to him as a soldier and head of the family of utmost importance. For his superiors inconvenient, for subordinates, an ideal. Humanitarian ideas and humour were his constant characteristics.

My mother learned of the execution of my father through English Radio. In the difficult days of July 1944, she at first kept silent about the death of my father. In the smalll town of Badenweiler, where my mother had found a new home, after being banned from Bremen, friends teased me and called, "Your father has been hanged". I did not believe them, but spoke to nobody about it, not even with my mother. Finally, one hot day in August 1944, my mother took me in her arms and told me that my father had been shot. Now I knew the truth and could cry.

My mother and I had visited my father as often as we could in the Fortress of Germersheim. Now only a short distance of a few hours, it was a long and difficult journey in the war years. In my father's small cell was always a bible. Just a few moments before his execution he dedicated this to his orderly. His belief in God had helped him to overcome the humiliation of his soldiers honour.

At the scene of his execution in front of the Fortress of Germersheim on 23. July 1944, my father refused the blindfold. His last words were, that he wished to "face his Allmighty, dying in the hope of a better Germany"

My father was always exemplary for me. My schooldays in Salem had always helped to confirm this. The fate of my family, especially my fathers death, have paved my way in life. To serve peace, prevent conflict, has become an important motto in my life, of which I have served over 30 years with the United Nations.

- Hans-Christof Graf Sponeck in August 2006 -

 

I was very impressed with this biography of a soldier, who maintained his honour and sought to serve others and who was executed for no reason at all. I find it a great injustice in seeing how his name has been treated in recent times, by the removal of memorial plaques and renaming of streets and institutions, and this being supported by present government and politics.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

A link to a homepage about the victims from Wandsbek, with a list of short biographies. The author has written several books on the subject:

 

http://www.astrid-louven.de/53269497ff1240d31/53269497ff1223f2d/index.html

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Stolpersteine for Georg and Lucia Blumenfeld in the Kurfürstenstraße in Berlin in front of their former property. Both took their own lives due to the hopelessness of their personal situation in 1939 and 1941. Georg Blumenfeld had owned several firms and a private bank before the war, but had lost most of this due to "Arisierung"; for their villa and grounds they only got 25.000 RM, which was well under value.
They were related to the family of the postwar Hamburg politician, Erik Blumenfeld, 1915-1997 - photo of election poster in the late 1970s.
Erik Blumenfeld also owned several firms such as Blumenfeld & Co. (main Holding) and Seehafen-Verlag GmbH in Hamburg. He was also a member of the European Parlament and of the Anglo-German Club in Hamburg. Erik Blumenfeld spoke fluent Danish, fluent French and fluent English, he was educated at Salem in Baden.

erik-blumenfeld.jpg

Jugendbildnis, Überlingen-Spetzgart

image.thumb.png.9c2def20615d16c45061f21f0ba91bdd.png

blumenfeld_0.jpg

image.thumb.png.5d78c27ef1e25187714b189ab82f8d4e.png

image.png.29575380e95ac203eeb4573df4df38cd.png

Wandsbek, Alter Jüdischer Friedhof

Blumenfeld.jpg

An election poster of the CDU with candidate Blumenfeld for Hamburg, 1976

Blumenfeld, Erik Bernhard*27.03..1997+Politiker, D - Portrait- undatierte Aufnahme

image.thumb.png.5c0267b57d6aeb073c88c6afe60e4c60.png

Erik Blumenfeld signature postcard

image.thumb.png.a41b0cf69465669aa116d3b4190657ff.png

Erik Blumenfeld *1915, managed the family firm in the third generation.  As a citizen of Hamburg, he remained true to the political tradition of his ancenstors, as a merchant and a collector of artworks, he looked to new ways in the 25 years of the firms postwar history.

image.thumb.png.eda11d0cf6548635ecc3b1a9c56a07bc.png

Erik Blumenfeld in his Chefzimmer in the Firm's offices in Chilehaus B with Joachim Schnell, Prokurist in Fa. Blumenfeld & Co., Hamburg
- beneath the portrait of the firm's founder, Bernhard Blumenfeld.

 

image.thumb.png.77c7d2bedda725d18a4d29ea157b3f28.png

 

Paul Glantz, born in Dresden, 1914,  was a former merchant navy captain and was awarded the Blockadebrecher-Abzeichen in World War 2, later
Geschäftsführer of Broecker-Verlag GmbH in the Blumenfeld Group in Altona. Further pictures of the printing press of Seehafen-Verlag GmbH in Altona, Celsiusweg 15,  which printed most of the publications of the Blumenfeld Group. Geschäftsführer of Seehafen-Verlag was Gerd Achilles in the early 80s. He was later succeeded by Jörn Berlau.

image.thumb.png.fb94bd0f14c705b667500d0d41ac0fcc.png

Blumenfeld petroleum BP tanker fleet carried out the distribution of oil and petroleum in Hamburg

Ak Frachtschiff MS Erik Blumenfeld, Reederei Blumenfeld und Co. Hamburg

The MS "Erik Blumenfeld"

image.thumb.png.5a0049c7d1db36c562356d81ca4cd5e6.png

The "Clara Blumenfeld" was a pre-war steamer, which was confiscated or requisitioned for military purposes during the Third Reich period, later reactivated as "Clara Blumenfeld IV" in 1950.
Ebba Elisabeth Blumenfeld, geb. Möller was the mother of Erik Blumenfeld and managed the cokes (fuel) production safely through the war years.

image.thumb.png.b891b39a03af697be21b9cd689130934.png

Beneath the Elbe bridges on the Kirchenpauerkai in the area of the Free Port, Fa. Blumenfeld imported and distributed  English coal

image.png.a5af224462a81e5514c429b6a25c3609.png

 

image.thumb.png.ad2731cd555e97ae5ff4f16c1cc1108e.png

Chilehaus in Hamburg, the firm's headquarters

Datei:Hamburg, Erik-Blumenfeld-Platz 13.JPG – Wikipedia

Villa of Erik Blumenfeld in Blankenese

Blumenfeld (German Shipping Company)

The pre-war flag of Bd. Blumenfeld Reederei & Kohlenhandel

image.png.8c68af8e7133bec23512b379fee25cda.png

MS "Erik Blumenfeld". Pre 1965

image.png.0d2d8ac958590c8012c5c3651ff3dbd8.png

Reederei-Flagge, Blumenfeld & Co.

Seehafen-Verlag Erik Blumenfeld GmbH Publications:

Die Deutsche Handelsflotte (annual publication)
Täglicher Hafenbericht
In Hamburg erwartete Schiffe
Quer Durch: Hafen Hamburg, Bremen, Rotterdam, Antwerpen
Spediteur Adressbuch
Deutsche Verkehrs-Zeitung
Cargo World
Hamburg von 7 bis 7
Schiffsmeldedienst (Dienstleistungen)

Seehafen-Verlag GmbH
Celsiusweg 15
2000 Hamburg 50
was taken over on January 1983 by
Deutscher Verkehrs-Verlag GmbH
Nordkanalstraße 36
2000 Hamburg 1
 

Die deutsche Handelsflotte 1976/77“ (Blumenfeld Erik) – Buch gebraucht  kaufen – A02q8Mqc01ZZj

Schiff und Hafen - Ship&Offshore

Schiff & Hafen, long since under new ownership

Die deutsche Handelsflotte 1976/77“ (Blumenfeld Erik) – Buch gebraucht  kaufen – A02q8Mqc01ZZj

Editor: Hans Jürgen Witthöft, published annually

Hans Juergen Witthöft, Experte beim Deutsches Maritimes Kompetenznetz - DMKN    Hans Jürgen Witthöft

54 Erik Blumenfeld Bilder und Fotos - Getty Images

 

Erik Blumenfeld, Gisele Charzat, John de Courcy Ling et Simone Veil à la Knesset lors de la visite de la présidente du parlement européen à Jérusalem...

Kurt Sieveking, Generalkonsul in Schweden; D: Kandidat des Hamburg-Blocks für die Buergerschaftswahlen, daneben Erik Blumenfeld ,...

Kurt Sieveking mit Erik Blumenfeld

54 Erik Blumenfeld Bilder und Fotos - Getty Images

With Helmut Schmidt

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

http://www.buesummaritim.de/rflaggen.html

complete list of Reedereiflaggen with colour recognition.

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Some further information I received recently:

Otto Blumenfeld war nicht bei den Dragonern, sondern bei einer Marineeinheit die auf der Donau inspizierte. Der Blumenfeld der bei den Dragonern war ist mein Großvater Ernst Blumenfeld gewesen.

Das Porträt wurde, soviel ich weiß, von einem Kunstverlag erworben und man kann die Drucke dort kaufen. Die weiteren Bilder aus seiner Sammlung – sofern es sich um Deutsche Künstler handelte- wurden wie sie gesehen haben in Berlin Versteigert.

Die meisten sehr wertvollen Bilder-Sammlung wurden vor seiner „Emigration“ um die „Reichsfluchtsteuer“ zu erbringen verkauft. Hier spielte der bekannte Kunst Experte  Gurlitt eine bedeutende Rolle so das Otto einige sehr gute Bilder mit nach England nehmen konnte. Dafür hat er dann auch Herrn Gurlitt nach 1945 geholfen  von seiner „zu große Nähe“ zu dem Regime etwas zu entlasten.

Viele Gruße

SN

Portrait of Otto Blumenfeld' Giclee Print - Max Slevogt ...

Otto Blumenfeld, ca. 1915

images/GB_small/152-71741-Abb2_Fritz Blumenfeldt zur Zeit des 1. Weltkrieges.jpg

Fritz Blumenfeld wurde am 7. November 1895 in der Wohnung seiner Eltern Anna (geb. Sussmann) und Eugen Blumenfeldt in der Hardenbergstraße 18 in Berlin-Charlottenburg geboren. Sein Vater ist als Bankier und Kaufmann in den damaligen Berliner Adressbüchern verzeichnet.  Mit Anfang zwanzig wurde Fritz Blumenfeldt zum Kriegsdienst eingezogen, er war während des Ersten Weltkrieges an der russischen Front und an der belgisch-holländischen Grenze im Einsatz. Fritz Blumenfeldts Sohn Wolf erinnert sich heute noch an abenteuerliche Geschichten. Seinen Schilderungen zufolge wurde sein Vater zweimal von der russischen Armee gefangen genommen und konnte beide Male fliehen. »Er war sehr stolz auf seinen Einsatz im Ersten Weltkrieg und trug immer seinen Veteranen-Pin«, erzählte Wolf Blomfield.

A short article from Hamburger Abendblatt about Erik Blumenfeld, 27.3.2010:
.. geboren am 27. März 1915 in Hamburg, war der einzige Auschwitz-Überlebende im Deutschen Bundestag. Vater Ernst Blumenfeld leitete eine kleine Reederei mit Kohlenimport und Handel. Nach dessen Tod 1927 wurde das Unternehmen von Ehefrau Ebba geleitet. Die gebürtige Dänin hatte entscheidenden Anteil daran, dass es für ihren Sohn Erik ein Leben nach dem KZ gab. Sie kannte Himmlers Leibmasseur Felix Kersten, der im Sommer 1944 die Freilassung erwirkte. Voraussetzung war Erik Blumenfelds "freiwillige" Sterilisation. Nach dem Zweiten Weltkrieg trat Blumenfeld in die CDU ein, wurde Vizepräsident der Handelskammer, zählte zu den Gründungsmitgliedern des Übersee- Clubs und wirkte zwischen 1977 und 1991 als Präsident der Deutsch-Israelischen Gesellschaft.

A further article in Abendblatt, same date
Er war Lebemann und Weltbürger in Personalunion. Er wurde zum "schönsten Mann des Bundestages" gewählt. Mit seinem unabhängigen Denken stellte er sich nicht selten gegen die Linie seiner Partei.

Hamburg-Blankenese, ein sonniger Sommertag Anfang der 50er-Jahre. Der Geschäftsmann, Typ Gentleman und entsprechend vornehm gekleidet, lässt seine Aktentasche links liegen, schmeißt sich kurz entschlossen auf den Rasen abseits seines Wohnhauses und lobpreist das Leben - wie ein übermütiges Kind. Kurz darauf steht er wieder auf den Beinen: stabil, selbstbewusst, stolz. Passend zur Stadt, die er liebte und deren guten Ruf er nährte.

"In dieser spontanen, unreflektierten Geste kam so viel Lust an der Freiheit zum Ausdruck, dass ich dieses Bild auch nach 40 Jahren nicht vergessen habe", schrieb Marion Gräfin Dönhoff dem CDU-Politiker Erik Blumenfeld zu dessen 75. Geburtstag am 27. März 1990. "Es bedurfte offenbar dieser Szene, um mir deutlich zu machen, wie sehr du gelitten haben musst", formulierte die Publizistin weiter. "Denn von den Leiden in Auschwitz hast du in all den Jahren unseres Zusammenlebens auch mir nie etwas erzählt."

Zutage gefördert hat diesen Brief und weitere bisher unbekannte Schriftstücke der Wissenschaftler Frank Bajohr (48), habilitierter Historiker an der Forschungsstelle für Zeitgeschichte in Hamburg. "Hanseat und Grenzgänger" ist der Titel seiner politischen Biografie über den liberal-konservativen Grandseigneur "Sir Erik", die - übrigens auf Anregung von Helmut Schmidt - just im Wallstein-Verlag erschien und in gekürzter Version auch von Ellert & Richter herausgegeben wird. Blumenfeld, der einzige Auschwitz-Überlebende im Deutschen Bundestag, starb am 10. April 1997 im Alter von 82 Jahren in einer Seniorenresidenz in Travemünde.

Im Mittelpunkt der Werke steht der Prototyp des hanseatischen Kaufmanns, der sich als zweifacher Bürgermeisterkandidat, aber auch als Außenpolitiker und Weltmann einen Namen machte. Wohl auch deswegen ganz besonders, weil sein unabhängiges Denken ebenso wie seine freigeistigen Positionen oft genug im Widerspruch zur nicht selten kleinkarierten Praxis in seiner Partei standen. Es passt ins Bild des Individualisten Blumenfeld, dass er mit namhaften Zeitgenossen wie Zarah Leander, Edward Heath, Margaret Thatcher, Teddy Kollek, Chaim Herzog, Yitzhak Rabin oder den Kennedys befreundet war, dem Mief in den Hamburger CDU-Ortsverbänden indes aus dem Wege ging.

"Erik Blumenfeld hasste nichts mehr als Gemauschel in verräucherten Hinterzimmern", weiß Autor Bajohr. Das engmaschige Machtgeflecht des "Magdalenenkreises" seines Parteifreundes Jürgen Echternach sei ihm durch die Bank suspekt gewesen. Während er Helmut Kohl menschlich reserviert gegenüberstand, hegte er zu Adenauer und Strauß gute Beziehungen - unterschiedlichen Auffassungen über Stil und Politik zum Trotze.

Bajohrs Erkenntnisse basieren auf dreijährigen Recherchen. So sichtete er Blumenfelds Nachlass im Bundesarchiv in Koblenz mit Schriftstücken aus den Jahren zwischen 1964 und 1994, stöberte im Archiv für christlich-demokratische Politik in St. Augustin und sprach lange mit Blumenfelds Witwe Brigitte Lichtenauer-Blumenfeld, einer Hamburger Rechtsanwältin.

Vor allem entdeckte der Buchautor in Israel den Briefwechsel Blumenfelds mit seiner dänischen Mutter Ebba während seiner Haftzeit in den Konzentrationslagern Auschwitz und Buchenwald zwischen 1942 und 1945. Als angeblicher Halbjude war der Kaufmann von der SS dorthin deportiert worden. Über die Schreckenszeit hatte Blumenfeld jahrelang mit niemandem außer direkten Leidensgenossen gesprochen - eben auch nicht mit der Gräfin Dönhoff, die sieben Jahre in seinem Blankeneser Haus zur Miete wohnte. Seine Zwangs-Sterilisation blieb gleichfalls unbekannt. Beide Themen waren für die Öffentlichkeit tabu.

Bis zum Abend des 29. März 1979, als der CDU-Angeordnete an das Rednerpult des Deutschen Bundestages trat. In einer vielen unvergessenen Ansprache begründete Erik Blumenfeld, warum er in Union mit 23 Fraktionskollegen gegen eine Verjährung von Mordtaten auch aus der Nazizeit eintrat. "Da ein Teil meiner Familie und meiner Freunde ausgerottet worden ist, weiß zumindest ich, wovon ich spreche", sagte er. Es war sehr still im Plenum, ebenso wie auf der Zuschauertribüne. Dort hatten Überlebende des Holocaust Platz genommen. Auch in der Folgezeit kämpfte Blumenfeld gegen einen Schlussstrich unter das Unvorstellbare - und für freundschaftliche Kontakte nach Osteuropa und Israel.

Zur Faszination eines der letzten Hanseaten - so sollte der Buchtitel ursprünglich heißen - zählen Lebenslust und Klugheit, mit der "Sir Erik" für sich einzunehmen wusste. Er war Lebemann und Weltbürger in Personalunion. Die Telefonistinnen in Bonn wählten ihn zum "schönsten Mann des Bundestages". Blumenfeld, der stets so aussah, als komme er just aus einem Londoner Herrenclub, ließ sich von einem Chauffeur durch Hamburg fahren, glänzte mit Handicap 13, als nur die Hautevolee Golf spielte, hatte bei den Damen Schlag als Kavalier und Charmeur erster Klasse. Von seinem Kontor im Chilehaus aus dirigierte er den Seehafen-Verlag sowie die väterlichen Betriebe, die vom Brennstoffhandel bis zur Kunststoffverarbeitung reichten. Und in seiner Wohnung an der Blumenstraße an der Außenalster pflegte er, was sonst, mit Vorliebe Tee zu schlürfen. Vor dem Zweiten Weltkrieg hatte "Sir Erik" der hanseatischen Swing-Jugend angehört und auf diese Art, quasi mit besonderer Note, sein Anderssein dokumentiert. Nicht selten übrigens mit Geistesverwandten wie Axel Caesar Springer.

Genau dieser Typus Hanseat hatte eine Diebesfreude daran, Freund wie Gegner immer wieder zu verblüffen. Auch durch Kontakte aus der Lagerzeit duzte er alte Kommunisten - ganz selbstverständlich. Was auch für den persönlichen Sekretär des damaligen DDR-Präsidenten Wilhelm Pieck galt. Und auf parlamentarischen Bierabenden zeigte sich Blumenfeld - frei von ideologischen Barrieren - erstaunlich textsicher beim Schmettern der Internationale und anderer Arbeiterlieder. Im Duett mit den Sozis. Unkonventionelle Lebensweise, ein Dasein nach eigenem Gusto, waren nach seinem Geschmack.

Erik Blumenfeld, ein Grenzgänger mit Sinn fürs politische wie menschliche Brückenbauen, war so frei. Und sei es als tollender Erwachsener im Vordergarten in Blankenese.

"Hanseat und Grenzgänger", Wallstein-Verlag, 302 Seiten, 29,90 Euro.
"Erik Blumenfeld", Ellert-&-Richter-Verlag, 128 Seiten, 14,90 Euro.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...